♥ ♥♥ ♥♥ ♥ CLiCk HeRe ♥ ♥♥ ♥♥ ♥

25 November 2012

Mariam Kg Putat

Dengar macam pelik
but
Nice......

Ekceli..ni sebenarnya drama tv3 yg baru ja ditonton oleh saya..
kenapa nk post pasal drama ek? 
tu laaa..x pernah2 tulis entri pasal drama2 ni tp tibe2 malam ni nk menaip bagai...

Bukan ape..cerita ni dibintangi oleh pelakon yg sgt2 saya suka..AIMAN HAKIM tuuu...and..and..and
the famous bloggerrrrrr Hanis Zalikha..so pretttttyyyy...



Dah lama jugak x nengok citer2 melayu yg lawak2 ni...so bile dh tau pelakonnye sape, mmg tnggu depan tv smp abis la...alang2 dh gelak..gelak jala golek2 kan...

Kisah ni ala2 CINDERELLA gituuu...tp versi melayu lah kan...orait wat.. :)

mula2 tengok tajuk, dalam kepala terfikir..PUTAT???  wat is this? 
mmg x pernah dengar la PUTAT tu ape...so...mula la nk tanye2 mak...
bleh plak mak kata "Laaa...putat pon taktau ka..???"
Adoi...terkena aku...dushhh~!!!!


Buah Putat


Meh nk citer cket pasal pokok putat.
Pokok Putat amat terkenal di negeri-negeri sebelah utara seperti Kedah, Perlis dan Perak. Pokok Putat yang berbuah sepanjang tahun dicari buahnya yang muda dan pucuknya sebagai ulam.

Kebanyakan pokok yang pucuknya boleh dibuat ulam, adalah baik untuk kesihatan kulit, melancarkan darah dan memberi banyak manfaat kepada golongan wanita. Walaupun begitu, hanya mereka yang sudah biasa memakannya sahaja yang tahu khasiatnya. Putat adalah herba yang sesuai diamalkan untuk awet muda.


OK dah...cukup penerangan ttg buah putat..hahahh

Nak tido mimpi AIMAN HAKIM

 C u again..................

24 November 2012

Bulan Muharam bulan puasa sunat

Apakah dalilnya bahawa bulan Muharram bulan terbaik untuk puasa sunat?
Iaitulah sabda Nabi s.a.w.; “Puasa yang paling baik selepas Ramadhan ialah puasa pada bulan Muharram. Solat yang paling baik selepas yang fardhu ialah solat malam” (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.). Oleh demikian, kita digalakkan banyak berpuasa di bulan Muharram.[1]

Apa hikmah kelebihan puasa di bulan Muharram itu?


Sebahagian ulamak berkata; kelebihan bulan Muharram itu adalah kerana di dalamnya ada hari ‘Asyura. Namun menurut Imam al-Qurthubi; ‘Kelebihan bulan Muharram adalah kerana ia merupakan awal tahun. Apabila seseorang menyambut awal tahunnya dengan berpuasa, adalah diharapkan Allah akan mencukupkannya pada bulan-bulan selebihnya. Puasa adalah antara amalan hamba yang terbaik (kepada Allah) dan pernah disebut oleh Nabi s.a.w. sebagai dhiya’ (ضياء) yang bermaksud cahaya’.[2]

Nota kaki;
[1] Al-Wajiz, Syeikh Mustafa al-‘Adawi, hlm. 206.[2] Raudhatul-Muttaqien Syarh Riyadhus-Salihien, jil. 3, hlm. 182.

Sumber: USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

SELAMAT BERPUASA KAWAN2.. ;)

23 November 2012

I'm Back..

Kejap ada dan kejap xda..
Itulah AKU....
aku pon xtau kenapa aku jadi mcm ni lately....agak malas utk menulis tetapi skrg mOod utk menulis suda kembali...
but its ok....aku tetap akan menulis selama mana aku mampu... 
*Macam la taip blog ni terok sgt kan..huhh~!*

Bila tgk balik entry2 lepas, nk gelak duduk pon ade, nk gelak golek2 pon ade...
tah ape2 je aku tulis...mengarut tersangat2..kdg2 ade yg NONSENSE..
tapi tu la...aku mmg manusia pelik yg hidup dalam dunia syok sendiri....
ape aku nk taip, aku taip ikot suka....

sebenarnya dalam kepala aku ni macam2 nk taip tp last skali entri sakai ni jugak yg aku taip..

xpe...next entry...
i want 2 tell uols about my...my...my...

PERKAHWINAN YANG DIIMPIKAN..



gotta go...
bubye..~!



Sila2...isikan maklumat anda agar saya boleh melawat anda nanti..OK..=))

Isikan nama anda disini :
Email anda :
Link blog anda :
Entri apakah yang menarik minat anda : sukan
hiburan
fesyen
fotografi
isu semasa
cinta
gaya hidup

Click here to put a form like this on your site.

♥ ♥♥ ♥♥ ♥ CLiCk HeRe ♥ ♥♥ ♥♥ ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...