♥ ♥♥ ♥♥ ♥ CLiCk HeRe ♥ ♥♥ ♥♥ ♥


01 December 2010

NaPe OraNG SuKa PaKai JeNaMa NIKE...?

Klu diperhatikn kt luar sana, ramai insan2 yg memakai jenama NIKE lebih2 lg student walaupon ade yg Ori ade yg X Ori pon..X kisah lah, yg pntg jenama 2 ade..
Aku pon x tkecuali dlm memilih jenama NAIK NIKE ni...aku minat sbb jenama ni SIMPLE past tense..

Bile aku nmpk ja logo2 NIKE ni x kire la sebatu pon aku duduk, konpem aku akan g beli  cuci mata jekk..

 Tapi...xdela smp cmni gaya aku..ni terokkk sgt kottt...


Nmpak x kaki aku pakai kasut NIKE..?? X nmpk..?? ehmm.. dh X lama la 2...


Tapi..........

Tapi.......

Tapi.....


NIKE ni ade sejarahnye yg tsendiri n mybe rmi yg xtau..

Apa makna NIKE??
Dalam mitos Greek kuno, NIKE ialah Dewi kemenangan / The goddess of victory
Bagi orang-orang ROMAN pula, NIKE menjadi simbol kemenangan mengatasi KEMATIAN. Nama Nike di dalam Roman ialah Victoria.
Bermakna di situ NIKE mempunyai kaitan rapat dengan PENYEMBAH-PENYEMBAH BERHALA dahulu kala..

Ini petikan dari Britannica Concise Encyclopedia tentang NIKE
” Greek goddess of victory. She was the daughter of the giant Pallas and the river Styx. Nike was originally an attribute of both Athena and Zeus, represented as a small figure carried in their hand. She gradually came to be recognized as a mediator between gods and mortals, and was frequently shown carrying a palm branch, wreath, or staff as the messenger of victory. When depicted on her own, she was often a winged figure hovering over the victor in a competition. At Rome she was worshiped as Victoria.

Dan ini gambar ukiran patungnya :-- 
 


Kalau X Caye leh tgk kt cni :-- RAHSIA SEBALIK JENAMA NIKE

Namun....aku masih memakai Jenama NIKE smp ke hari ini...
(Bile lah nk mula pakai jenama buatan Malaysia ek..)

3 comments:

Halia Kentang @ Annpaan said...

lienda kaya,
mmg la pkai nike.
ann pkai jenama naik jer.
hehehe

Unknown said...

amin...
moga aku kaya nti mcm yg korg slalu sbut2 nie..
elehhh..
ko pon pkai NIKE...
pure2 x tahuuuu...

Halia Kentang @ Annpaan said...

hahahaha
saje je..
lienda,
aku tag ko dlm belog aku..
g la jenguk2 yer





Sila2...isikan maklumat anda agar saya boleh melawat anda nanti..OK..=))

Isikan nama anda disini :
Email anda :
Link blog anda :
Entri apakah yang menarik minat anda : sukan
hiburan
fesyen
fotografi
isu semasa
cinta
gaya hidup

Click here to put a form like this on your site.

♥ ♥♥ ♥♥ ♥ CLiCk HeRe ♥ ♥♥ ♥♥ ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...